| Rolbepaling TeamToppers Waar is mijn kind op zijn plek? Wat zijn zijn talenten? Waar voelt mijn kind zich thuis? Welk beroep, welke studie sluit aan bij wie hij werkelijk is? Dat zijn vragen die ouders zich dikwijls stellen. Mensen hebben hun eigen individuele kwaliteiten (zie ook leerstijlvoorkeur /meervoudige intelligentie). Daarnaast is het ook van belang die kwaliteiten (en talenten) te herkennen, te begrijpen en te benutten. Met andere woorden: om de juiste invalshoek te bepalen, waar vandaan leren mede mogelijk wordt. In samenwerking met anderen brengt de mens zijn eigen teamrol in. Zo'n teamrol bestaat uit: - persoonlijkheidskenmerken,
- mentale vaardigheden en
- persoonlijke overtuigingen.
Elke teamrol staat voor: - een karakteristiek temperament,
- een manier om informatie te verwerken en
- een strategie om problemen op te lossen
Teamrollen zijn aanvullend aan elkaar en dat bepaald de kracht, m.a.w. de diversiteit aan teamrollen leidt tot een beter teamoptreden. TeamToppers is gebaseerd om de teamrollen van dr. Meredith Belbin (voor meer informatie zie: http://alturl.com/xozq2).
Marion van de Coolwijk (docent, auteur en directeur van het Instituut Kind in Beeld) heeft de Belbin teamrollen vertaald naar de TeamToppers methodiek. Kinderen krijgen hiermee inzicht in hun eigen natuurlijke rol.
Aan de hand van een kaartenspel kan worden afgeleid welke rol de voorkeur heeft. Vaak zijn er ook één tot twee bijrollen. Groeien & Bloeien volgde bij Instituut Kind in Beeld van Marion van de Coolwijk de Masterclass TeamToppers. | |