Limburgse Kranten             16 maart 2015

Op 16 maart 2015 verscheen in de regionale dagbladen "de Limburger" en het "Limburgs Dagblad" volgend artikel:

Jarenlang zat hij in het basisonderwijs, tegenwoordig is Roland Willems uit Kerkrade trainer en expert beelddenken. Zodra op de basisschool meer nadruk wordt gelegd op de talige kant ontstaan bij beelddenkers vaak problemen.

 “Creatief, origineel en veel fantasie”

 Door Monique Evers

Roland Willems (54) vertelt het tegenwoordig maar meteen: hij denkt met 32 beelden per seconden en ik met waarschijnlijk 2 woorden per seconde. Hij denkt daarom heel snel en als hij naar linksboven kijkt is dat niet omdat hij zijn gesprekspartner niet durft of wil aankijken. Nee, dan is hij zijn gedachten aan het ordenen. Roland Willems is namelijk een beelddenker.

Dat is niets ernstigs want dat betekent dat hij veel fantasie heeft, heel creatief is en zich maar al te graag buiten de gebaande paden begeeft. Dan is de beelddenker op z’n best.

Dertig jaar lang zat Willems in het onderwijs. Werkte ondermeer in Eckelrade, Valkenburg,  Oud-Beijerland en Vijlen maar had het op een gegeven moment helemaal gehad met targets en citotoetsen.  ,,Om de vier, vijf jaar liep ik ergens tegen aan. Dan werd ik onrustig en moest ik weer wat anders.’’ Nu hij weet dat hij beelddenker is, kan hij het wel verklaren. ,,Ik vind nieuwe dingen fantastisch, doe graag veel dingen tegelijk en denk het liefst out of the box. Hoe creatiever hoe leuker.’’

Beelddenker zijn is niet altijd leuk en makkelijk. Vooral kinderen kunnen er last van hebben. Ze hebben vaak moeite met lezen en spellen, kunnen moeilijk plannen en hebben meer tijd nodig om informatie te verwerken. Ze moeten eerst het geheel kunnen overzien en gaan dan pas aan de slag. ,,Een juf of meester die dat niet snapt, zal snel roepen: kom let eens op! Het kind raakt gefrustreerd en voor je het weet heeft hij last van faalangst’’, zegt Willems.

Die kinderen, vijf procent van de mensen zijn beelddenkers, wil hij graag helpen.  Roland Willems verdiepte zich meer en meer in beelddenken en volgde alle trainingen die Marion van de Coolwijk, dé beelddenk-deskundige van Nederland, kon bieden.  Hij leerde een goede diagnose stellen, kinderen en ouders te begeleiden maar ook leerkrachten en zelfs mensen in het bedrijfsleven. Nu, zo zegt hij, is hij de enige expert beelddenker ten zuiden van Venray. Inmiddels heeft hij zijn eigen praktijk: Groeien & Bloeien, praktijk voor het Visuele Leersysteem.

,,Bij beelddenkende kinderen merk je vaak dat er iets aan de hand is maar je kunt niet precies aangeven wat’’, zegt Willems. ,,Zodra op de basisschool, rond een jaar of zes, meer nadruk wordt gelegd op de talige kant ontstaan bij beelddenkers vaak problemen. Zij moeten immers overschakelen van beeld naar taal. Spelling, technisch lezen en automatiseren wordt dan een stuk lastiger. Leraren en intern begeleiders, zeg maar de specialisten van de school, kunnen er vaak niet de hand opleggen. Ze denken dan eerder aan dyslexie, ADHD, of pdd-nos maar dat is het niet.’’

Willems gaat daarom altijd eerst vaststellen of iemand echt een beelddenker is. Er worden toetsen gedaan op het pedagogische, didactische en sociaal emotionele terrein om een zo breed mogelijk beeld van een leerling te krijgen en om te ontdekken hoe het brein werkt en hoe een kind in het leven staat en met de wereld  om hem heen omgaat.

Heeft hij vastgesteld dat een kind een beelddenker is dan probeert hij het zo goed mogelijk te begeleiden. De leerstof is vaak het probleem niet maar wel de manier waarop het wordt aangeboden, zegt Willems. Dus leert hij ze om visueel te leren. ,,Zet taal om in beelden, oefen die een paar keer en je kunt de stof zo weer oproepen. Allerlei woordklanken zet ik bij elkaar in hokjes waardoor de kinderen ze makkelijker kunnen onthouden. Maar ik leer een kind ook hoe zijn geheugen werkt en waar zijn talenten liggen. En hoe hij moet ontspannen.’’

Op veel scholen is beelddenken nog best onbekend, merkt Willems. Ook daar hoopt hij wat aan te doen. Al weten de juffen en meesters er maar een beetje van, dat zou al zoveel kinderen helpen. ,,Maar het moet geen hype worden. We hebben  jaren gehad dat iedereen opeens dyslexie had. Alsjeblieft niet zeg.’’ 

Beelddenkers kunnen van enorme toegevoegde waarde zijn. Vooral voor het bedrijfsleven, zegt Willems. Omdat ze vaak creatief zijn, overzicht hebben en met originele oplossingen komen. ,,En welk bedrijf wil dat nu niet.’’

 Voor meer informatie kijk op www.groeienenbloeien.nl